| 
			Lessen bovenbouw (groep 6,7 en 
			8)
 
			Displays Lesomschrijving: Mobiele telefoons, 
videorecorders, DVD-spelers, horloges, kopieerapparaten, magnetrons, 
fietscomputers. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. In tal van elektronische 
apparaten zitten displays die de gebruiker inzicht verschaffen over de werking, 
status of besturing van het apparaat. De kinderen gaan aan de slag met een zogenaamd '7-segments display'. Dit is een 
oud type display dat nog steeds vrij veel toegepast wordt. Het zijn 7 led's 
(segmenten, vandaar de naam) die in de vorm van een '8' staan. Door combinaties 
van segmenten aan of uit te zetten, is het mogelijk om de cijfers 0 tot en met 9 
en een aantal letters te maken. Hoe dat gaat en welke letters er wel en niet 
gemaakt kunnen worden, gaan de kinderen uitzoeken tijdens deze opdracht. Met een 
kastje waarin zo'n display opgenomen is, kunnen met 7 schakelaars de 
verschillende segmenten aan- of uitgezet worden, waardoor eenvoudig 
experimenteren mogelijk wordt. Een begeleidend werkblad helpt de kinderen 
hierbij.
 Lesdoelen: 
	
	De kinderen bedenken in 
	welke apparaten displays voorkomen;
	De kinderen bedenken wat de functie van 
	een display is;
	De kinderen proberen aan de hand van een 
	afgebeeld display een apparaat te herkennen;
	De kinderen onderzoeken 
	hoe de aansturing van zo'n display werkt en welke cijfers en letters gemaakt 
	kunnen worden. Overige 
informatie: Aantal leerlingen: 2Tijdsduur: Ongeveer 30 minuten
 Benodigdheden: Displaykastje, werkblad met opdrachten
 Downloads:Werkblad voor de leerlingen:
  (Grootte: 148KB) 
TERUG
 |