| 
			Lessen bovenbouw (groep 6,7 en 
			8)
 
			Tandwielen Lesomschrijving: Bij deze les gaan de kinderen 
experimenteren met tandwielen en katrolwielen. Door middel van een instructie- 
en vragenblad gaan ze een aantal onderzoekjes doen, waarbij ze enkele kenmerken 
van deze wielen ontdekken. Om het vastzetten van de tandwielen zo vlot en 
eenvoudig mogelijk te maken, heb ik experimenteerbordjes gemaakt waarop de 
kinderen met een houten hamer en spijkers de wielen vast kunnen zetten in kurk. 
Wederom is het werkblad zo opgezet, dat de kinderen na een korte instructie de 
opdrachten zelfstandig (in tweetallen) kunnen maken. Lesdoelen: 
	
	De kinderen ontdekken dat 
	er wisseling in draairichting ontstaat wanneer een tandwiel een ander 
	aandrijft;
	De kinderen ontdekken dat 
	een klein aandrijfwiel gevolgd door een groot volgwiel zorgt voor een 
	vertraging;
	De kinderen ontdekken dat 
	een groot aandrijfwiel gevolgd door een klein tandwiel zorgt voor een 
	versnelling;
	De kinderen ontdekken dat 
	wisseling in draairichting bij katrolwielen alleen optreedt wanneer 'de 
	snaar' gekruist wordt. Overige 
informatie: Aantal leerlingen: 8 (4 
groepjes van 2)Tijdsduur: 30-45 minuten
 Benodigdheden: Experimenteerbordjes, houten hamers, doos met tandwielen, 
katrolwielen, spijkers en elastiekjes, werkblad met opdrachten
 Downloads:Werkblad voor de leerlingen:
  (Grootte: 260KB) Handleiding experimenteerbordjes maken voor de leerkracht:
  (Grootte: 391KB) 
TERUG
 |