| 
			Lessen bovenbouw (groep 6,7 en 
			8)
 
			Verkeerslichten Lesomschrijving: Op een kruispunt leiden de 
verkeerslichten het verkeer in goede banen. Deze lichten zijn natuurlijk zo 
ingesteld dat nooit twee richtingen tegelijkertijd groen kunnen krijgen. Het is 
ook zo veilig om het ene verkeerslicht niet onmiddellijk op groen te laten 
springen, wanneer het andere op rood springt. En dan zijn er natuurlijk nog 
voetgangers die graag veilig over willen steken. Allemaal problemen waar je 
tegenaan loopt als je deze lichten in moet stellen. Let maar eens op de chaos 
die ontstaat wanneer er verkeerslichten buiten werking zijn.De kinderen gaan tijdens deze les nadenken over deze problemen en het model van 
het kruispunt zodanig programmeren, dat het verkeer veilig over het kruispunt 
wordt geleid. Hiervoor wordt het model aangesloten op de computer. Met behulp van 
een oud DOS-programma, kunnen de verschillende lichten aangestuurd worden.
 De besturing wordt langzaam opgebouwd. Eerst één lampje aan- en uitzetten, dan 
één verkeerslicht en vervolgens het hele kruispunt. Als laatste komen de 
voetgangerslichten erbij.
 Lesdoelen: 
	
	De kinderen experimenteren met 
het aansturen van hardware door middel van een computerprogramma;
	De kinderen denken na over een manier waarop het verkeer op het kruispunt in 
goede banen kan worden geleid. Overige 
informatie: Aantal leerlingen: 2Tijdsduur: Ongeveer 45-60 minuten
 Benodigdheden: Kruispunt, computer met geïnstalleerde software, werkblad 
met opdrachten
 Deze les bleek in de praktijk 
voor de meeste kinderen te moeilijk. Het wennen aan de besturing van het oude 
programma vergt te veel tijd. Ook moest hierdoor het werkblad voorzien worden 
van veel tekst, iets dat de leerlingen afschrikt.          
			TERUG
 |