| Doelen
 
 Sinds 1998 is techniek (officieel 
			'natuur & techniek') opgenomen 
			in de kerndoelen voor het basisonderwijs. Het betreft de kerndoelen 
			40 t/m 46, waarbij doel 42, 44 en 45 specifiek over techniek gaat: 
				
				42: De leerlingen leren 
				onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, 
				zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en 
				temperatuur;
				44: De leerlingen leren bij 
				producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de 
				werking, de vorm en het materiaalgebruik;
				45: De leerlingen leren 
				oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te 
				voeren en te evalueren. Om deze kerndoelen nader te 
			specificeren, is er een verdeling gemaakt over een viertal domeinen, 
			waarbinnen alle lessen en onderwerpen vallen: 
				
				Constructie
				Productie
				Transport
				Communicatie Door deze kerndoelen zijn scholen 
			feitelijk verplicht om met techniek aan de slag te gaan. Op veel 
			scholen is dit ook daadwerkelijk het geval, al dan niet 
			gebruikmakend van de VTB-subsidie en -scholing. Toch komt het techniekonderwijs niet 
			overal van de grond. Dit 
			kan diverse oorzaken hebben, maar uit eigen ervaring weet ik dat er twee 
			hoofdzaken zijn waarop het misloopt: 
				
				Leerkrachten vinden dat ze 
				niet technisch (genoeg) zijn en te weinig verstand hebben van 
				techniek. Hierdoor voelen ze zich niet vertrouwd genoeg met 
				techniek om ermee aan de slag te gaan;
				Het 
				lesrooster is al overvol is en nu komt techniek er ook nog eens 
				bij. Dit zijn 
			twee reële punten die enerzijds niet vreemd zijn en anderzijds geen 
			belemmering hoeven te vormen. In onderstaand stuk heb ik getracht 
			dit te verwoorden: Te 
			weinig verstand hebben van de didactiek van een bepaald vakgebied is 
			geen goed uitgangspunt voor een succesvolle les. Hierdoor is het 
			moeilijk om informatie enthousiast en overtuigend te brengen en de 
			angst dat kinderen vragen stellen waarop u ze het antwoord schuldig 
			moet blijven, is terecht aanwezig. De vraag is echter of dit een probleem moet zijn. Leerkrachten zijn 
			zondermeer 'duizendpoten' en van vele markten thuis. Toch wordt 
			soms verondersteld dat leerkrachten overal even goed in moeten zijn. 
			Muzikaal, creatief, sportief en dan natuurlijk ook nog 
			technisch. Iedereen zal begrijpen dat dit niet kan. We hebben 
			allemaal onze specialiteiten en voorkeuren en mensen maken niet voor niets op 
			een gegeven moment in hun loopbaan een bewuste keuze voor een bepaalde richting of 
			specialisatie. Natuurlijk moet een leerkracht voor een brede basis 
			kunnen zorgen en voor alles open willen staan, maar tegelijkertijd 
			ook z'n beperkingen (durven) erkennen.
  Dat 'probleem' is door mij 
			natuurlijk niet op te lossen, maar hopelijk wel te verkleinen. Door 
			middel van het aanreiken van ideeën op deze site en het tonen van 
			praktijkfoto's wordt u hopelijk enthousiast en durft u toch een 
			gokje te wagen. Zie met name bij het onderdeel 'lesideeën' een 
			aantal eenvoudige, laagdrempelige opdrachten die voor iedere 
			leerkracht uitvoerbaar zouden moeten zijn.
 Dan de tweede 'moeilijkheid'. Ik 
			kan niet anders dan erkennen dat het lesrooster overvol is en dat de 
			niet-lesgebonden taken van een leerkracht er ook niet om liegen. Een 
			vak als techniek vergt toch altijd voorbereidingstijd en om op een 
			vol rooster plaats te maken, zal iets anders geschrapt moeten 
			worden. Dit is echter niet de insteek van het techniekonderwijs. Eén 
			van de eerste zaken die VTB dan ook duidelijk probeert te maken, is 
			dat techniek er niet bijkomt, maar er al is! Iedere basisschool in 
			Nederland doet aan techniekonderwijs, alleen zal men zich dit niet 
			altijd realiseren. De kleuters hebben een bouwhoek en gebruiken 
			hierin diverse constructiematerialen, in de middenbouw mag er op 
			vrije momenten vaak met Lego of K'nex gespeeld worden, de bovenbouw 
			kijkt iedere week naar programma's als 'Nieuws uit de natuur' of 
			SchoolTV Weekjournaal' en er worden 
			uitstapjes naar de plaatselijke bakker, de brandweer of een 
			(technisch) bedrijf in de regio georganiseerd. Is dat dan geen 
			techniek(onderwijs)?Dan hebben we het nog niet eens gehad over de mogelijkheden die de 
			diverse vakgebieden bieden. Eigenlijk bieden bijna alle vakken legio mogelijkheden. Bij geschiedenis leert men dat de 
			hunebedbouwers grote stenen verplaatsten door gebruik te maken van 
			het hefboomprincipe, bij aardrijkskunde heeft men het over wind- en 
			waterkracht, in de tekenles wordt er een 'kubusmannetje' uitgetekend 
			en in elkaar gezet en hoe maakt u bij rekenen begrippen als 
			'inhoud', 'omtrek' en 'oppervlakte' doorgaans inzichtelijk? Waarom 
			zou het plakken van een fietsband niet tijdens een verkeersles 
			uitgelegd en uitgevoerd kunnen worden?
 Tot slot waar het natuurlijk 
			allemaal om draait: de kinderen. Uit ervaring weet ik dat kinderen 
			techniek over het algemeen geweldig vinden! Sommige opdrachten en 
			experimenten maken behoorlijke indruk en kinderen die moeite hebben 
			met taal en rekenen, bloeien bij techniek vaak helemaal op! Ze 
			kunnen niet wachten tot de volgende les. Dit enthousiasme van de 
			kinderen zou de voornaamste drijfveer moeten zijn om met techniek 
			aan de slag te gaan. Neem het voorgaande eens goed in u op en kom 
			tot de conclusie dat u het ze eigenlijk verplicht bent!Het 'bewijsmateriaal' van dit enthousiasme tijdens de technieklessen 
			ziet u bij het onderdeel 'foto's'. Tussen de tekst op deze pagina 
			ziet u daarnaast tekeningen uit de schoolkrant of boekjes die ik 
			tijdens het afscheid van mijn stages ontving. Sommige lessen waren 
			bij het maken van deze tekeningen al een hele tijd geleden, maar 
			getuige de creaties nog steeds springlevend!
 
 
 |