| Lesideeën
 
 De opzet van dit onderdeel 
			zal enige overlap vertonen met de reeds onder het kopje 'lessen' 
			aanwezige lesideeën. Op deze pagina hebben echter een tweetal iets 
			afwijkende zaken 
			een plek gekregen: 
				
				Lessen, ontworpen door derden 
				en die ik, na ze uitgeprobeerd te hebben, de moeite waard vind 
				om aan te bevelen;
 Regelmatig maakte ik gebruik van lessen of ideeën die ik elders 
				opgedaan had. Vaak was ik zelf simpelweg nog niet op het idee 
				gekomen om het zo uit te voeren of bleek een idee al te 
				bestaan. Daarnaast is het ook niet nodig om het wiel opnieuw uit 
				te vinden. De betreffende lessen 
				voldoen aan de selectiecriteria: liefst met zo goedkoop mogelijke 
				of anders zo duurzaam mogelijke materialen en laagdrempelig met 
				betrekking tot de uitvoering door de gemiddelde leerkracht.
 
				
				Uitwerkingen door derden van 
				mijn lessen.
 Nog steeds ontvang ik van tijd tot tijd e-mails met hierin veelal lovende 
				reacties betreffende deze site. Vaak wordt er naast deze 
				complimenteuze reacties ook om advies gevraagd over een uit te 
				voeren techniekles. Uiteraard stel ik dit zeer op prijs en 
				probeer ik de afzender altijd zo goed mogelijk van dienst te 
				zijn. Soms ontvang ik later nogmaals een bericht met hierin een 
				verslagje en foto's van de uitvoering. Omdat ik het niet alleen 
				mooi vind om te zien dat mijn lessen ook daadwerkelijk door 
				anderen gebruikt worden en zo bijdragen aan techniekbeleid, hoop ik met het plaatsen van deze foto's en 
				verslagen tevens nog meer leerkrachten enthousiast te maken 
				om iets met techniek te gaan doen. 
				Daarnaast is te zien dat ook aan mijn lessen soms weer een eigen 
				draai wordt gegeven, hetgeen anderen ook weer op ideeën kan 
				brengen.
 Blijf deze verslagen en foto's dus ook vooral sturen! In 
				samenspraak met de auteur zal ik besluiten of en op welke manier 
				deze informatie geplaatst wordt.
 
							Lesontwerpen door derden 
							
								| 
								Spaghettispekbouwsels Deze 
								les staat in het teken van 'stevigheid en 
								constructie', waarbij gebruikt wordt gemaakt van 
								spaghetti en spekjes (marshmallows). Na 
								eventueel een inleidend gedeelte over het 
								aanbrengen van stevigheid bij constructies 
								worden de kinderen uitgedaagd om een zo hoog 
								mogelijke toren te bouwen met enkel spaghetti en 
								spekjes. Uiteraard zijn deze onderdelen 
								gelimiteerd. Om een wedstrijdelement aan te 
								brengen, is het uiteraard noodzakelijk dat alle 
								groepjes evenveel materiaal krijgen. Om de 
								spanning nog wat meer op te voeren, kan er een 
								tijdslimiet gesteld worden.Uit ervaring weet ik dat de kinderen heel 
								enthousiast zijn over deze les en nauwelijks 
								uitleg nodig hebben. Doordat de spaghetti 
								makkelijk in de spekjes gestoken kan worden, 
								zijn er geen lastige constructietechnieken nodig 
								en kan binnen afzienbare tijd een flink bouwwerk 
								geconstrueerd worden!
 
								Onderwerp/domein: 
								constructie, stevigheid, ruimtelijk inzicht;Aantal leerlingen: Onbeperkt, mogelijk als 
								klassikale les. Aan te bevelen is om de groepjes 
								niet groter dan 2-3 leerlingen te maken;
 Tijdsduur: Ongeveer 30 minuten;
 Benodigdheden: Spaghetti en spekjes 
								(marshmallows);
 Kosten: ongeveer 7,50 euro voor een klas.
 
								   
 |  
								| 
								Spaghettibrug 
								Met spaghetti is nog 
								meer mogelijk in het kader van 
								techniekonderwijs. De bekendste toepassing, waar 
								op internet veel over te vinden is, is het maken 
								van een spaghettibrug. Door een juiste 
								constructie van enkel spaghetti en plakband kan 
								het geheel zodanig verstevigd worden dat het 
								enkele kilo's kan dragen. Het is raadzaam om 
								vooraf enkele constructies te bespreken. 
								Vervolgens gaan de kinderen aan de slag met het 
								bouwen van de brug en nadien worden de ontwerpen 
								getest op stevigheid door ze te belasten met 
								gewichten. 
								Onderwerp/domein: 
								constructie, stevigheid;Aantal leerlingen: Onbeperkt, mogelijk als 
								klassikale les. Aan te bevelen is om de groepjes 
								niet groter dan 2-3 leerlingen te maken;
 Tijdsduur: Ongeveer 45 minuten;
 Benodigdheden: Spaghetti en plakband;
 Kosten: ongeveer 7,50 euro voor een klas.
 
								   
 |  
								| 
								Eggsperiment 
								Wederom een les die gaat over 'stevigheid en 
								constructie'. De bedoeling van deze les is 
								uiterst eenvoudig, doch zeer verrassend en 
								uitdagend: een kwetsbaar (ongekookt) ei dient 
								zodanig beschermd te worden dat het een val van 
								enkele meters kan doorstaan. Er mag uiteraard 
								enkel gebruik worden gemaakt van de verstrekte 
								materialen en na een korte uitleg met enkele 
								handreikingen is het aan de kinderen hoe ze deze 
								opdracht vormgeven. Er kan gekozen worden voor 
								het maken van een parachute, maar andere 
								kinderen zullen wellicht van mening zijn dat het 
								goed verpakken van het ei ook werkt. Voor de 
								beschikbare materialen moet gedacht worden aan 
								keukenrol, vliegerpapier, touw, noppenfolie, 
								enzovoorts.Het wel of niet sneuvelen van een ei voegt 
								automatisch een wedstrijdelement toe en 
								daarnaast is het mogelijk om een tijdslimiet te 
								stellen. Uiteraard worden de ontwerpen ook 
								getest door ze een val van enkele meters te 
								laten maken. Een balustrade is 
								hiervoor het meest geschikt, maar ook een raam 
								op een verdieping of een klimrek kan gebruikt 
								worden. Let in ieder geval op de veiligheid en 
								zorg ervoor dat de kinderen deze door hun 
								enthousiasme ook niet uit het oog verliezen. Het 
								is immers de bedoeling dat enkel de bouwwerken 
								een val van enkele meters maken!
 
								Onderwerp/domein: 
								constructie, stevigheid, bescherming;Aantal leerlingen: Onbeperkt, mogelijk als 
								klassikale les. Aan te bevelen is om de groepjes 
								niet groter dan 2-3 leerlingen te maken;
 Tijdsduur: Ongeveer 45 minuten;
 Benodigdheden: Doos eieren en een aantal 
								materialen, waarvan hierboven voorbeelden 
								genoemd zijn;
 Kosten: ongeveer 2 euro voor een klas, ervan 
								uitgaande dat de bovengenoemde materialen reeds op 
								school aanwezig zijn.
 
								     |    
							
								| 
								Techniekproject bij kleuters 
								Basisschool Patricius uit Pey-Echt is een school 
								die schoolbreed actief bezig is met 
								techniekonderwijs. Zo ook bij de kleuters. Op 
								dat moment waren ze daar bezig met het thema 
								'vriendjes' en daarin wilden ze de 
								technieklessen dan ook graag integreren. Per 
								mail werd ik gevraagd of ik nog ideeën en tips 
								had.In de kleutergroep 1/2c werden de lessen 
								uiteindelijk uitgevoerd. Het voornaamste 
								onderdeel was het maken van zogenaamde 
								'wipkippen', maar ook met andere materialen werd 
								er driftig gebouwd, waarna uiteindelijk een 
								mooie speeltuin op de projecttafel in de klas 
								verscheen! Op de foto's is duidelijk te zien dat 
								er ook bij de andere opdrachten en bouwwerken 
								duidelijk sprake is van techniekonderwijs. Zo is 
								er in de muur van Lego een steensverband te 
								herkennen en dagen ook de andere materialen (Lasy 
								en Poly-M) uit tot het nadenken over een stevige 
								constructie.
 
								     
 |  Uitwerkingen van mijn lessen 
			door derden 
							
								| 
								Stroom in huis De 
								Belgische pabostudente Elien Vermeulen kreeg 
								vanuit de opleiding de opdracht om een zogenaamd 
								'innoverend project' uit te voeren op haar 
								stageschool. Ze had ervoor gekozen om dit in het 
								kader van techniek te doen. Bij dit project 
								heeft ze gebruikgemaakt van mijn les 'stroom in 
								huis' voor de onder- en middenbouw. Nadat ik 
								haar per mail nog wat zaken verduidelijkt had, 
								heeft ze zelf een model van het huis gebouwd en 
								vervolgens in de praktijk ingezet. Haar foto's 
								laten zien dat ze het geheel zeer kundig uit 
								heeft gevoerd en dat het resultaat dan ook 
								gezien mag worden! Zelf schreef ze het 
								onderstaande over dit project: 
								Als 
								derdejaarsstudente voor leerkracht lager 
								onderwijs, hadden wij de taak om een "innoverendproject" uit te werken op onze stageschool. In 
								mijn geval was dit "TECHNIEK".
 Op deze site heb ik het lesidee "stroom in huis" 
								gevonden.
 De dwarsdoorsnede van het huis heb ik ook 
								gecreëerd.
 Het is een heel praktisch en interactief bord: 
								de kinderen kunnen de lichtjes en de wasmachine 
								aan en uit zetten. Ook de deurbel werkt 
								elektrisch. Je kan erop drukken. Via een 
								digitaal klokje op het huis, kunnen ze ook het 
								uur aflezen. Bij deze, dankuwel voor de 
								inspiratie!
 
 Elien Vermeulen
 
 Op de volgende foto´s is haar uitvoering van het 
								binnenwerk en het eindresultaat te zien:
 
								   
 |  
 |