| 
			
			Workshops VTB op TEC4U editie Parkstad 2007/2008
 Op donderdag 15 en vrijdag 16 
november vond op het Arcus in Heerlen de editie Parkstad 2007/2008 van TEC4U 
plaats. Dit evenement is bedoeld voor kinderen van groep 7 van de basisschool om 
te proberen hen enthousiast te maken voor techniek en een beeld te geven van 
enkele technische beroepen. Zo zijn op het evenement bijvoorbeeld de Land- en 
Luchtmacht vertegenwoordigd, die de kinderen door middel van enkele experimenten 
en voertuigen inzicht proberen te geven in het beroep. Daarnaast kunnen de 
kinderen aan de slag met proefjes, experimenten en het maken van werkstukken, 
begeleid door studenten en medewerkers uit de elektro- en metaalindustrie en het 
laboratorium.
 Op dit evenement was ook het VTB (Verbreding Techniek Basisonderwijs) steunpunt 
Zuid-Limburg vertegenwoordigd. Omdat dit steunpunt gekoppeld is aan de pabo van 
de Hogeschool Zuyd, geeft de techniekleerkracht met enkele studenten een 
workshop over het VTB. Dit met de bedoeling de leerkrachten enthousiast te maken 
voor techniek en zich in te schrijven voor de laatste ronde (VTB-5) van de 
VTB-subsidie. Met deze subsidie krijgen de scholen een bedrag van €12.000,- 
verspreid over drie jaar, dat te besteden is aan techniek(materialen).
 Omdat ik veel met techniek bezig ben, werd mij dan ook gevraagd door de 
techniekleraar en steunpuntleider, Marcel Gijsen, om mee te helpen met het 
presenteren van deze workshops.
  Het was de bedoeling om bij binnenkomst van de klassen de leerkrachten te vragen 
of ze interesse hadden in de workshop. Na het verzamelen van deze leerkrachten, 
gingen we naar het lokaal om de workshop te verzorgen. De workshop begon met het 
belang van techniek in het basisonderwijs. Hierna werd kort ingegaan op de 
subsidie, de mogelijkheden van de besteding van het geld en de mogelijke 
knelpunten. Ook hebben we een aantal leskisten met opdrachten gepresenteerd, 
waarbij kosteloos materiaal centraal stond. Op deze manier wilden we de 
leerkrachten duidelijk maken dat techniek niet veel hoeft te kosten en dat de 
link met de dagelijkse praktijk groot is. Ik heb hierbij aan het eind van de 
presentatie aan de hand van deze site mijn eigen ervaringen met techniek in het 
basisonderwijs verteld. Ook ik gebruik hier bij een aantal lessen kosteloze of 
goedkope materialen, waar ik de leerkrachten kort uitleg over gegeven heb.
 Bij inschrijving en deelname 
aan TEC4U, was het de bedoeling dat de klassen op school een opdracht maakten en 
deze meenamen naar het evenement, waar deze beoordeeld werden. Dit jaar bestond 
de opdracht uit het maken van een strandhuisje. De eisen waren het gebruik van 
zoveel mogelijk kosteloze, diverse materialen, een maximale grootte van 50cm x 
50cm (grondplaat) x 75cm (hoogte) en duidelijk zichtbaar kinderwerk. Samen met twee andere pabostudenten werd ik gevraagd om deel te nemen in de jury 
bij het beoordelen van deze strandhuisjes. Een taak die de nodigde hoofdbrekens 
heeft gekost. Het was ontzettend moeilijk om drie winnende huisjes te kiezen. 
Aan alle huisjes was zichtbaar ontzettend veel tijd en zorg besteed. Daarbij 
zagen we gedurende deze twee dagen tijdens het ontvangst van de leerkrachten 
steeds met hoeveel trots de kinderen hun huisje binnendroegen. Dit maakte het 
natuurlijk nog eens extra moeilijk. Na lang wikken en wegen zijn we uiteindelijk 
toch tot een top 3 gekomen.
 
 Een kleine greep uit de prachtig 
gemaakte strandhuisjes door de kinderen van diverse scholen uit de regio 
Parkstad.
 
TERUG
 |